BRUTE KRACHT.


Develon DL220-7: uit het goede hout gesneden.


Met de komst van een nieuwe Develon DL220-7 geeft palletspecialist Van de Wijgert uit Tilburg het 40-jarig jubileum extra glans. De 13-tons wiellader vervangt eenzelfde type van de vorige generatie, die in 2017 in gebruik is genomen. Na een wat weifelende start heeft deze Doosan ieders hart weten te veroveren, mede dankzij een prima service vanuit Staad Groep. De band tussen klant en dealer is inmiddels zo hecht, dat directeur Jolanda van de Wijgert niet twijfelde wie de nieuwe laadschop zou mogen leveren. “Op voorhand stond vast dat het weer een Doosan moest worden. Die bleek niet snel leverbaar, dus zat er niets anders op dan te wachten op de eerste Develon machines.”


Jolanda heeft zelf niet veel met materieel, haar liefde gaat meer uit naar hout en recycling. Toch geeft ze grif toe zo’n robuuste wiellader op het terrein wel heel stoer te vinden. “Vroeger kochten we altijd tweedehands machines, omdat we er op jaarbasis slechts een paar honderd uur mee draaien. Maar daar was telkens wat mee, dus heb ik op een gegeven moment de knoop doorgehakt om voor nieuw te gaan”, licht Van de Wijgert toe. “Natuurlijk is dat een hele investering, maar het geeft ook rust en zekerheid. Voor een vast bedrag per maand weet je precies waar je aan toe bent. Bij de machine is een onderhoudscontract met verlengde garantie afgesloten, dus kunnen we tijdens de looptijd van 5 jaar niet voor onaangename verrassingen komen te staan.”

Niet-zo-blije klant

Zoals gezegd zorgde de aanschaf van de DL220-5 in 2017 in eerste instantie voor een valse start. “Van begin af aan heeft Staad er alles aan gedaan om het probleem, dat grotendeels buiten hun macht lag, op te lossen. Omdat de oorzaak bij een externe leverancier lag, duurde dat maar en duurde dat maar. Op een gegeven moment heb ik Staad gebeld om te zeggen dat ze nu even met een niet-zo-blije klant spraken. Die boodschap was duidelijk en vanaf dat moment is er nog meer van werk gemaakt om tot een oplossing te komen. Daarvan was ik echt onder de indruk. Het persoonlijke contact met de dealer is voor mij absoluut doorslaggevend. Als er een bepaalde klik is tussen beide bedrijven en je kunt over en weer fijn samenwerken, dan weet je dat het goed zit.”


Visitekaartje

Dus toen in 2019 de overslagkraan aan vervanging toe was, werd ook die ingeruild door een nieuwe Doosan DX140W-5. “Wie groeit als bedrijf, wil op een gegeven moment dat het machinepark daarbij aansluit. Het is toch min of meer jouw visitekaartje naar de buitenwacht”, oordeelt Jolanda. Wellicht komt het omdat Van de Wijgert geleid wordt door een vrouw, maar dit bedrijf in Tilburg-Noord straalt een en al Brabantse gemoedelijkheid uit. Anders dan wat je doorgaans met pallethandel en recycling associeert. Het terrein ligt er keurig opgeruimd bij en rond feestdagen is het kantoor aangekleed in Halloween-, Sinterklaas- of kerstsfeer. “We willen er toe doen op een lange dag van menig chauffeur. Daarom staat er altijd koffie klaar, vaak ook met iets lekkers.”


Grote speler

Van de Wijgert Groep is in 1983 opgericht door de ouders van Jolanda. Na een loopbaan buiten de deur belandde de huidige directeur min of meer bij toeval binnen het familiebedrijf, dat sindsdien is uitgegroeid tot een grote regionale speler op het gebied van pallets, pallethout en recycling. “We zijn ontstaan als pallethandel en van daaruit op- en overlag van pallets gaan doen. We hebben er steevast tussen 15.000 en 20.000 op voorraad liggen en leveren pallets in alle soorten en maten, zowel kleine aantallen als volle trailers. Alle klanten zijn voor ons gelijk. Ook maken we houten kratten of kisten op maat. Door het repareren van pallets zaten we op een gegeven moment met veel houtafval, dus toen is het idee van recycling ontstaan. Dat doen we ook voor derden.”

 

Mannetje staan

Juist voor de houtrecycling worden de Develon wiellader en Doosan mobiele graafmachine ingezet. De overslag van pallets en het laden van trailers gebeurt met heftrucks, toevallig ook Doosans. Met zijn stoere kleurstelling en flinke hoogkiepbak straalt de DL220-7 niet alleen brute kracht uit, hij hééft het ook. De 13-tons shovel wordt aangedreven door een zescilinder Develon DL06 dieselmotor, die goed is voor 119 kW/160 pk motorvermogen en maximaal 736 Nm aan koppel levert. De krachtbron is gekoppeld aan een Powershift 5-traps automaat met lock-up. Met 11,2 ton aan tractie en tot 30° (58%) klimvermogen staat de wiellader absoluut zijn mannetje tijdens het ophogen en aanduwen van de bergen met houtafval, keurig gerangschikt naar houtkwaliteit.




 

Volrubber banden

De machine staat op volrubber banden, want er wil nog weleens een spijker uitsteken of stuk metaal tussen het houtafval zitten. Ook cabinebescherming ontbreekt uiteraard niet. Machinist Marcin Klis keek er van op dat de fabrikant voortaan kunststof spatborden monteert, al zorgt wat versteviging ervoor dat die twijfel vooralsnog is weggenomen. Van de Wijgert: “Zo’n nieuwe machine betekent op veel punten een flinke verbetering, maar voor onze toepassing maakt alle elektronica het er niet per se leuker op. Eigenlijk is zo’n loader veelal bedoeld voor lomp werk. Ik vind ook dat de machine altijd iets meer moet kunnen dan waarvoor die wordt gebruikt. Bij de vorige shovel was dat oké, nu oké-plus. Ik weet namelijk niet hoe het er over 3 of 4 jaar voorstaat.”

 

Oogkleppen op

Op de vraag hoe Van de Wijgert naar de toekomst kijkt, heeft Jolanda direct een antwoord paraat: “Iedereen heeft de mond vol van stikstof, maar zoals het nu gaat komt er geen oplossing. De regering heeft oogkleppen op. Iedereen wil meewerken aan een duurzame toekomst, maar dat kan niet van vandaag op morgen. Wat moeten wij met een elektrische wiellader? De vorige had na 6 jaar pas 1200 uur gedraaid. Die meerprijs haal je er nooit uit. Door te investeren in een schone en zuinige Stage V machine willen we ons steentje bijdragen. Nee, dat is niet emissievrij. Toch is de DL220-7 onmisbaar binnen onze recyclingactiviteiten en draagt zo fors bij aan het scheiden van afvalstromen, hergebruik van grondstoffen en CO2-reductie. Denk in oplossingen, niet in problemen!”